کاپریس اسپانیول Capricho Español
کاپریس یا کاپریچیو (ایتالیایی: capriccio) یک قطعه موسیقی پرجنب و جوش است که معمولاً در فرم آزاد ساخته می شود. کاپریچیو نوعی قطعه پرقدرت و سریع است که به طور طبیعی برای نوازندگان «چیره دست» ساخته می شود. این اصطلاح به شیوه های مختلفی مورد استفاده قرار گرفته است که از روش های گوناگون و فرم ها، صداها و سازها بهره می گیرد.
فکرت امیروف: کاپریچیو آذربایجان
فلیکس مندلسون: کاپریچیو درخشان
نیکولو پاگانینی: ۲۴ کاپریس برای ویولن تک
کریستف پندرسکی: کاپریچیو برای ویولن و ارکستر
والتر پیستن: کاپریچیو برای چنگ و ارکستر زهی
نیکلای ریمسکی-کورساکف: کاپریچیو اسپانیول
ایگور استراوینسکی: کاپریچیو برای پیانو و ارکستر
پیوتر ایلیچ چایکوفسکی: کاپریچیو ایتالیا
مرتضی حنانه: کاپریس برای پیانو و ارکستر
اولین رخداد این واژه در سال ۱۵۶۱ توسط «ژاکوت د برشم» مورد استفاده قرار گرفت و در اواخر قرن شانزده و اوایل قرن هفدهم میلادی به مجموعه ای از مادریگال ها اطلاق می شد. کاپریچیوها قطعات سختی هستند که برای صداها و سازهای مختلفی به ویژه سازهای شستی دار ساخته می شود.
کاپریس اسپانیول Capricho Español

کاپریچیو اسپانیول (انگلیسی: Capriccio Espagnol) اپوس ۳۴ نام مشترک غرب برای یک سوئیت ارکسترال در پنج موومان است که بر اساس ملودیهای محلی اسپانیا توسط آهنگساز روسی، نیکلای ریمسکی-کورساکف Korsakov Rimsky Nikolai در سال ۱۸۸۷ میلادی ساخته شده است. کاپریس اسپانیول یکی از پر اجرا ترین و آشناترین آثار این آهنگ ساز پر آوازه برای ایرانیان است. مخصوصاً موومان یا بخش چهارم آن که در ابتدای برنامه قصه شب در رادیو مدتها پخش می شد .
کورساکف ابتدا قصد داشت این اثر را برای ویولون سولو و ارکستر بنویسد، اما بعد به این نتیجه رسید که برای ملودیهای پرجنب و جوش این کار، موسیقی ارکسترال دارای بیان بهتری است. عنوان روسی این اثر (Каприччио на испанские темы) است که به معنای «کاپریچیو روی تمهای اسپانیایی» است.
ساختار
این اثر دارای پنج موومان است که به دو بخش تقسیم میشود که بخش اول سه موومان و بخش دوم دو موومان را در بر میگیرد.
موومان اول، البرادا نام دارد که یک رقص هیجانانگیز است و معمولاً از «موسیقی سنتی آستوریایی» برای جشن طلوع خورشید مورد استفاده قرار میگیرد. این قسمت همراهی دو کلارینت سولو و سپس یک ویولن سولو و یک کلارینت سولو را با ارکستر دارد.
موومان دوم، واریاسیون، با یک ملودی در بخش هورنها شروع میشود، سپس این ملودی با سازهای دیگر بسط و گسترش مییابد و در دیگر بخشهای ارکستر تکرار میگردد.
موومان سوم، البرادا، همان رقص آستوریایی را مانند موومان اول ارائه میدهد با این اختلاف که با سازبندی متفاوت و در تنالیتهای دیگر است.
موومان چهارم، صحنه و کولی، با پنج کادنزا شروع میشود. ابتدا توسط هورنها و ترومپتها و سپس با ویولون سولو، فلوت و کلارینت باضافهٔ حرکتهای مداوم و ریز طبل کوچک بر روی دیگر سازهای کوبهای اجرا میشود. پس از آن با یک رقص سهضربی تاکیددار ادامه مییابد که برای ورود به موومان نهایی است.
موومان پنجم، فاندانگو آستوریانو ، با یک رقص پرانرژی از منطقه آستوریاس در شمال اسپانیا به پایان میرسد.
اجرای کامل کاپریچیو اسپانیول حدود ۱۶ دقیقه است.
کاپریس اسپانول - همراه با اجرا (MP4 )
کاپریس اسپانول - موومان چهارم ( MP4 )

این فصل را با من بخوان، باقى فسانه است