والس شماره 2 شوستاکوویچ

قبلا در یادداشتی بر رمان "هیاهوی زمان" اثر "جولیان بارنز" راجع به "شوستاکوویچ"

نوشته بودم. از شوستاکوویچ همواره به عنوان یکی از  نوابغ موسیقی شوروی یاد

می‌شود. یکی ازآثار مشهور این هنرمند Suite for Jazz Orchestra No. 2 یا Waltz No. 2

(والس شماره‌ی 2) است که در سال 1938 نوشته شد.  این قطعه فوق العاده در فیلم

"استنلی کوبریک" با نام "چشمان کاملاً بسته" (Eyes Wide Shut) استفاده و بسیار

شناخته شد.

در ادامه اجرای بسیار زیبایی از این قطعه توسط "آندره ریو" را می شنویم و لذت خواهیم

برد. ( از آندره ریو در پست های آتی خواهم نوشت )

 

1- والس شماره دو شوستاکوویچ ( MP3 )

 

2- والس شماره دو شوستاکوویچ - تصویری ( MP4 )

 

3- والس شماره دو شوستاکوویچ - اجرایی دیگر از آندره ریو ( MP4 )

 

4- یک Flash Mob در فرودگاه بخارست. ارکستر سمفونی بخارست ( MP4 )

 

5- ارکستر مجلسی بوداپست با همراهی " ماگا زولتان" ویولونیست شهیر مجارستان

( MP4 )

تفاوت "کارتون" و "کاریکاتور"

براساس تعریف فرهنگ لغت آکسفورد از کلمه "کارتون" به عنوان فعل، تفاوت مختصری

میان دو کلمه "کاریکاتور" و "کارتون" وجود دارد. در واقع، "کارتون" و "کاریکاتور" در این

فرهنگ دقیقا به عنوان دو کلمه مترادف به کار رفته اند. بدیهی است که این دو کلمه

در زبان محاوره مفهومی بسیار نزدیک به هم پیدا کرده اند.

همان طور که از مفهوم ریشه ایتالیایی این کلمه (کاریکارا یعنی شباهتی که در آن

خصوصیات ویژه موضوع به نحوی اغراق آمیز و غیر طبیعی نمایانده می شود) برمی آید،

دیگر "کاریکاتور" محدود به تصویر الزامی چهره نیست. همان طور که "کارتون" همیشه

قطعا در رابطه با موضوعات سیاسی یا مباحث جاری "کاریکاتور" نیست. آنچه بدان

"کاریکاتور" اطلاق می شود، ممکن است تنها یک طرح تمثیلی یا کنایه ای باشد؛ با این

هدف که به جای خنداندن، بیننده را به تفکر وادارد. آنچه از کلمه "کاریکاتور" برمی آید،

این است که یک اثر "کاریکاتور" معمولا مقداری تخیل و اغراق در خود دارد. مهم تر از آن

اینکه در بیان هدف خود از اصطلاح روزمره و عام به همان شکل متداول بهره می گیرد.

این خود یکی از ویژگی های تعیین کننده "کاریکاتور" در نقطه زمانی خلق اثر است.

شواهد موجود نشان دهنده این حقیقت است که برای دستیابی به تعریف واقعی

"کاریکاتور" نباید به بررسی سبک خاص هنرمند در خلق یک اثر "کاریکاتور" پرداخت

بلکه ملاک شناختن افرادی است که او به عنوان ناظران یا بینندگان اثر خود در نظر می گیرد.

آثار "کاریکاتور" به رغم تنوع و تفاوت آشکارشان با یکدیگر از یک جنبۀ اصلی و اساسی

مشترک برخوردارند و آن اینکه همه آنها برای چاپ طراحی می شوند. با توجه به نکات

یاد شده اکنون روشن است که مترادف بودن دو واژه "کاریکاتور" و "کارتون" و به ویژه

کاربرد "کاریکاتور" به جای هر دو در زبان فارسی، بر چه اساسی است. در نقاشی های

نقاشان بزرگ قرن ۱۶ میلادی، از قبیل هولباین و بروگل، نقش های "کاریکاتور" مانند،

فراوان وجود دارد. به طور مشخص، کاریکاتورسازی که اساس آن تأکید بر جنبه خنده آور

اشخاص موضوع "کاریکاتور" است، در قرن ۱۷ میلادی به دست کاراتچی در ایتالیا پایه

گذاری شد.

 

بخشی از مقاله ی آقای سید علی معراجی

مقاله شماره 4 در پایین

 

مقاله 1

مقاله 2

مقاله 3

مقاله 4

مجسمه پدر و پسر

 

 

این مجسمه که در برزیل قراردارد نمادی از فداکاری پدران برای پسران تفسیر می شود.

( پسر از تکه های جدا شده ی پدر درست شده است .)

اما به عقیده نگارنده این تندیس می تواند نمادی از " وابستگی به مسیر " باشد.