گروهی از مردم بیگناه اسپانیایی، به طرز وحشیانه ای توسط ارتش

 

“ناپلیون بناپارت” کشته می شوند. "گویا" به ما پیکر یک انسان بی گناه

 

را نشان داده در حالیکه دستانش را بالا گرفته به گونه ای برای ما یادآور

 

حالت مسیح بر روی صلیب می باشد. یک انسان بی گناه، که وحشیانه

 

به قتل می رسد. عناصر فرم در اینجا در خدمت موضع گویا در خصوص این

 

واقعه قرار گرفته اند.


این یکی از برترین نمونه های دوره رومانتیسم می باشد، برهه ای در

 

ادبیات، موزیک و در نقاشی که هنرمند در قالب فرم احساسات خود را

 

ابراز می کرده است.


زمانی که نقاشی دیگر در خدمت ایده های انتزاعی نبود. بلکه تا حد

 

زیادی  واکنشی عاطفی بود. و البته بیشتر نوعی واکنش فردگرایانه و

 

منحصر به فرد. این واقعیت که تا چه حد انسانها قادر هستند در قبال

 

یکدیگر رفتاری غیر انسانی داشته باشند!


و یک روش دیگری که “گویا” برای انتقال پیام خود به کار می گیرد 

 

“نمادگرایی” است. گویا از زبان نمادین  تاریخ بشر بهره می گیرد.

 

مردی که با لباس سفید دستان خود را بالا گرفته در واقع در وضعیت

 

مشهور “استیگماتا” را به تصویر کشیده شده و این نماد کشته شدن

 

یک بی گناه است.

 

( توضیحات تکمیلی در این فایل PDF )